onsdag 9. november 2022

 

Mat fra bunnen av er noe eg liker godt å lage.
Og mør er noe vi har laga lenge her på gården.

  Før fikk vi gjerne hjelp til å male kjøtt, og lage mør mat.

Men i den senere tid er det ikkje så lett å få komme til med ein slakter.
Så vi tenkte at dette har vi ikkje gjort før - SÅ det klarer vi heilt sikkert 😊

Så vi har kjøpt inn kvern, hakke og ein pølse stapper ...




Eg har googla oppskrifter, snakka med den gamle mannen som alltid har laga mør, spurt ein nabo og endeleg trur eg at vi har funnet VÅR oppskrift på mør.

EG er så heldig å ha ein jeger i hus, og vi har ein del hjortekjøtt 😊

Så vår mør inneholder 50 prosent hjort. Litt anna kjøtt, litt innmat, litt spekk og krydder.

Alt kjøtt blir malt dagen før - Viktig at alt kjøtt har lik tempratur 

Så går det noen runder i hakka sammen med krydder. Før vi har det i tarmer.


Vi henger det på teiner og lar det drypptørke til neste dag.

Før vi henger de opp til røyking. Her henger dei iallefall i 24 timer.
Etter ei røyking blir det prøvesmaking - og i år vart det ein runde med røyk til.

Så er det bare å pakke den i poser i passe størrelser og putte dei i frysaren. 



Men litt kommer inn også - for vi må jo ha mør til middagen og litt på skiva til kvelds. Og løyver vi, så blir det til frokost også.
Men resten - den spiser vi litt no og da gjennom året 😋

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Heia Bloggen

Heia du og ikkje minst HEIA MEG 😋 Det  begynner  å bli noen veker siden eg vart sjuke, og forma kunne jo vært bedre . men men ...   No har ...