mandag 29. februar 2016

ikkje ALLE dager



er gode dager ....

og min skotårsdag har det ikkje vært mye god i .

Eg innrømme det så gjerne - eg liker ikkje besøk av Slateri bilen, MEN  eg veit jo at det må til for AT du og meg skal få litt kjøttmat.
men eg lika det ikkje lell ...

i dag leia eg ut 3 kuer - det var  berre å koble seg inn på autopilot,
og tenke at dette er mat ...
og det gjekk vel veldig  greit -- unntatt at denne slakteribilen kom tidlig -- veldig tidlig og allerede her viste eg at det kom til å bli ein lite god dag.

 
 
 
For eg såg jo at den kua som skulle kalve, ikkje røyste seg ;(
Men først måtte alt som skulle gjørset for å få ut dei kuene gjøres,
framdeles veldig tidlig -- ja vi snakka faktisk om kl. 05. midt på natta nesten jo ...
 
og siden eg var så godt i gang - var morgenstellet nesten ferdig lenge føre 07. og kalve kua hadde enda ikkje stått opp.
 
Da vart autopiloten kobla av og eg begynner å kjenne på den følesen at dette klara eg ikkje aleine. OG dyrlegen kontakta
 
Mulig diagnose over telefon -- melkefeber før kalving og det er ikkje bra
Men det viste eg jo allerede - for kua klarte jo ikkje å reise seg.
 
( og no angra eg litt på at eg er bonde - for det er vondt å se dyra våre lider - og dyrlegen var på andre siden av fjorden ;(
 
Men så var det den Autopiloten da .
 

 
Og etter ei evighet ( det føltes iallefall slik )  så var han her - tryggheten selv og doktor dyregod fikser litt - her i form av flytende kalk.
 
Så var det å vente vente vente -- til slutt klarte vi å få fra kalven og den var heldigvis i live ;o)
på med fotband og enda meir venting - litt meir kalk - go prat - litt mat og drikke og vente vente
 

 
 
greit å ha litt strikkepinner og selskap mens ein venter ...
 
og vi venter og venter - enda meir kalk - venter venter
Fru ku har  enda ikkje klart å stå opp ..
 
Men det er jo lov til å håpe . Sant ja
For no er autopiloten av og eg kjenner igjen på den følelsen når dyra ikkje har det bra.
 
Men i morgen kommer ein ny dag -- måtte den bli god
 
 







1 kommentar:

  1. Tøff dag det der. Bønder produserer mat til folket ja, men det er jo dyr som skal ha stell og omsorg ellers. Klart man blir glad i de man har på gården. Dyrene er der med hver sin personlighet sikkert. Selv om det er en plan på det meste, så er du ikke på autopilot (heldigvis) til dagen. Ikke noe god følelse å skulle sende de bort til slakt, uansett hvor fornuftig man prøver å innstille seg på det...

    Håper det går bra med kua - og kalven opp i det hele. Og en riktig stor klem til deg. Håper strikketøyet ditt kan få fokuset bort på noe hyggeligere ;)

    SvarSlett

tunge dager

  det er tunge dager synes eg no.  Men livet stopper jo desverre ikkje opp fordi noen dør. Og ikkje viste eg at det  var SÅ mange ting som m...