tirsdag 18. januar 2022

#årsetbakeri

 innemellom så synes eg det er SÅ artig å bake, selv om eg spise mest knekkebrød.

 Så blir det litt brød, rundstykke og boller 😊


Forleden fant eg denne oppskriften på Luftige rundstykke,

og jammen meg vart det luftig og gode 

( heilt sikkert for at eg heilt glemte av heile deigen, 

det vart trimmetur og ein tur på butikken før dei vart trilla ut, 

 hadde heva seg i minst 2 timer ;)

Her er iallefall oppskriften på dei gode rundstykka.

EG skal iallefall bake fleire av dissa 😉


INGREDIENSER

  • 700 gram siktet hvetemel

  • 200 gram fullkornshvetemel eller sammalt hvete (finmalt)

  • 100 gram lettkokte havregryn

  • 1 ts salt

  • 1/2 pakke tørrgjær

  • 1/2 ss honning

  • 6,5 dl melk

  • 1 stk egg

  • 100 gram romtemperert margarin

  • Egg til pensling

  • Sesamfrø

FREMGANGSMÅTE

  • Ha mel, havregryn, salt og tørrgjær i en bolle. Pass på at tørrgjæret ikke kommer i kontakt med saltet. Tilsett kald melk, honning og ett egg, og elt deigen i en kjøkkenmaskin med påmontert eltekrok. Du kan også elte for hånd (minst like lenge), men min erfaring er at deigen blir bedre om du har en kjøkkenmaskin. Elt i cirka 15 minutter. Ha så i terninger av margarin, og fortsett å elte deigen i ytterligere 5-10 minutter minutter. Du vil oppleve at deigen løser seg mye mer opp etter at du har i smøret, og blir en lett klissete og smidig deig. Deigen er ferdig eltet når den består glutentesten, dvs du kan dra «et øre»/flik av deigen, og det danner seg en tynn hinne.
  • Dekk til bollen med et lokk eller plast, og la deigen heve i cirka 1-1,5 time. Deigen bør heve til den har doblet i størrelsen.
  • Ha deigen over på et melet underlagt. Del deigen i to, og rull hver del utover til avlange pølser. Del hver pølse opp i cirka 10 like store deler, som hver trilles til runde boller. Sett rundstykkene på et bakepapirkledd stekebrett. La rundstykkene etterheve under et fuktig klede, plast eller lokk i cirka 45 minutter.
  • Forvarm stekeovnen til 210 grader, vanlig over og undervarme. Pensle rundstykkene med sammenvispede egg og strø over sesamfrø. Stek rundstykkene neste nederst i ovnen i cirka 15-17 minutter.
  • Avkjøl rundstykkene på rist, og nyt de gjerne med pålegg eller til suppe eller gryte mens de enda er lunkne. Håper de faller i smak!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

tunge dager

  det er tunge dager synes eg no.  Men livet stopper jo desverre ikkje opp fordi noen dør. Og ikkje viste eg at det  var SÅ mange ting som m...