torsdag 15. desember 2022

julehygge

 

Eg må vel innrømme at eg ikkje er verdens beste småkake baker,    

 men innemellom så kan eg vis eg vil. Og til jul må vi jo fylle noen kakebokser 😋

Det  er jo lurt å ha, sånn i tilfelle vi føler for å spise litt sukker 

For det er ein del sukker  i disse kakene, litt for masse etter diabetiker dama 😐

Men eg rekna med at sjokolade kjeksa forsvinner fort - for dei var sjukt gode  💥


Her har du iallefall oppskrift vis du også vil lage noen kjempe gode, enkle kjeks 

Dette trenger du til ca 30-35 stk:
150 g mykt smør
135 g hvitt sukker
135 g brunt sukker
2 egg
Ca 225 g hvetemel
¾ ts natron eller 1 ts bakepulver
1 ½ ts vaniljesukker
1 ts kanel
½ ts salt
150 g hakket mørk kokesjokolade eller ”sjokoladeknapper”
90 g valnøtter, hasselnøtter eller usaltede cashewnøtter

Slik gjør du:
Visp smør og sukker hvitt.
Tilsett egg, mel, natron, vaniljesukker, kanel og salt og rør om.
Grovhakk sjokolade og nøtter, og tilsett i røren.
Sett deigen med hjelp av to teskjeer på bakepapirkledt stekebrett.
Ikke sett for tett da de vil flyte utover.
Du kan også rulle deigen til en pølse i et bakepapir, legg kaldt og skjær i skiver.
Stek i varm ovn ved 190 grader i 10-12 min, gjerne varmluft, men da 170 grader.
La kakene stå på stekebrettet 3-4 min før du tar de av brettet 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Strikkeglede

 Endelig begynner kreftene å vende tilbake, og gleden av å skape noe føles bra 😀 Når hode henger litt etter er det greit å ha enkle ting på...