onsdag 9. oktober 2024

Hælen

 

Har jo strikket sokker i ein del år no, men for min del er eg IKKJE utlært.
Og når ein snubler over nye hæler - da er det artig å prøve noe nytt.
Og knekke noen nye  nøtter - eller hæler 😋

Dette sokke proskjektet har ligget ei lita stund men no var det på tide å fullføre.
Hadde bare strikket ein sokk, men lagt bort for eg ikkje var heilt fornøyd med pass formen...

Da eg snublet over denne HÆLEN, synes eg denne hadde go passform.
Så no har eg FAKTISK ein sokk heilt ferdig, festa tråder og mangler bare litt damp,
og ja ein self. ein sokk til da.

Så da blir det neste proskjekt ein SOKK til.
Eg skal rekke opp sokk nr. 1 bitte litt, strikke ein ny hæl og resten er vel bare plankekjøring 😀





Oppskrift - eg har lånt litt her og der og kan ikkje skryte på meg at dette er min oppskrift.
Men alt ligger jo som gratis mønster på nettet.

Eg legge opp 60 masker og bruker tråd som passer til pinner nr.3
så strikke eg 3 rett og 1 rang til ønsket lengde.
Eg strikker ofte like mange omganger som masker eg legger opp.

Hælen strikke eg slik 

HÆLEN Nå skal det strikkes Short Rows Heel, frem og tilbake, i bunnfarge. Kutt trådene. Sett 30 masker midt bak, altså 15 m før og etter omgangsstart, inn på en 40 cm rundpinne eller fordelt på 2 strømpepinner (brukes bare 1 strømpepinne eller lengre rundpinne (da er selve pinnen også lengre, ikke bare wiren),
 strekkes overgangen mellom hæl og vrist mer, slik at det lettere oppstår hull og «dradde» masker).
 Del maskene i 3 like deler ved å sette en markør på hver side av de 10 midterste maskene.

• Fortsett på samme måte til de 10 m på hver side av midtmaskene er blitt til dobbeltmasker, altså 10 dobbeltmasker på utsiden av begge markører. Du er nå på retten, stopp midt mellom markørene (midt under hælen). • Strikk 1 omg rundt, over dobbeltmaskene på din venstre side, over vristmaskene, og over dobbeltmaskene på din høyre side. NB: Dobbeltmaskene strikkes som 1 m. Stopp midt mellom markørene igjen, du har nå strikket alle dobbeltmaskene samt den siste raden av mønsterrapporten over vristmaskene. 
Nå skal vi fortsette med vendepinner, men i motsatt rekkefølge. • Strikk til 1 m forbi merket, snu. Lag dobbeltmaske, strikk vrangt tilbake til 1 m forbi merket på andre siden. Snu.
 • Lag dobbeltmaske, strikk til dobbeltmasken, strikk dobbeltmasken (som 1 m), strikk 1 m, snu
. Lag dobbeltmaske, strikk vrangt tilbake til dobbeltmasken, strikk dobbeltmasken (som 1 m) strikk 1 m. Snu. 
• Fortsett på samme måte til du har strikket over alle 30 m igjen, og har 1 dobbeltmaske i hver ende. 
Siste gang du snur er du på retten, stopp midt mellom merkene, dette er nå omgangsstart midt under foten. 

. Fjern merkene og sett et nytt merke her.
 Hælen er nå ferdig, og du skal fortsette rundt i mønster etter diagram igjen. 
Sokken skal ha passert lilletåa før du begynner på tåfellingen for å bli lang nok. 2,5 rapport (ca 20 cm inkl hæl) er passe til str 38-39. 
Tåfellingen måler ca 5 cm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hælen

  Har jo strikket sokker i ein del år no, men for min del er eg IKKJE utlært. Og når ein snubler over nye hæler - da er det artig å prøve no...