søndag 28. august 2022

Lille frøken MØ

 


Hadde det SÅ travelt med å starte LIVET. 
 Så travelt at vi ikkje klarte å fange opp ku i fødsel.
Og det resulterte jo i ein kalvefødsel uti fellesarialet. 
Noe vi ikkje liker  😌

og kalver som havner inni melkerobot rommet liker vi heller ikkje😞


og ja da der har eg funnet kalver før. Og egentlig er det jo den tryggeste plassen, selv om der er litt vått - så er det jo ingen kuer som kan trakke på eller herje med lille kalven
Og ja det skjer jo innemellom at kalvene får litt hard medfart ...


( kalver skal jo fødes i sjukebingen, der vi har kontroll over ku og kalv 😊
Der vi skal kunne gripe inn og hjelpe til vis det trengs )

Så eg skvatt litt da eg fant denne kalven inni melkerobot rommet ;)
For neste kvige som skulle kalve var jo i sjukebingen, og den hadde eg jo kontroll over. 
Så her var det noen som hadde gått under radaren og faktisk født mange dager føre tiden, nesten 2 veker ...



Men det tok jo ikkje lang tid fra eg fant kalven til den var kommet i ein tørr, varm kalveboks. Sikkert litt sliten og tørst. 
 
Men meg fikser - litt varme, omsorg og råmelk 😀😀

Og no er lille frøken mø oppe og går. Ei frisk og rask kvigekalv 💗

Og ei så søte lita frøken måtte jo selfølgelig ha eit fine navn.
MYA -- etter Maya, barnebarnet vårt 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer så masse med frøken Mø, hun var da søøøøt! Hun er heldig at hun får være hos DEG som har omsorg og kjærlighet til dyra dine!
    Forresten var jeg så sikker på at jeg har mailadressa di...men borte vekk er den.
    Klem Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk snille du - har kalven det godt blir det jo ei bra melkeku tilslutt ;) du når meg på iemonika67@gmail.com

      Slett

Strikkeglede

 Endelig begynner kreftene å vende tilbake, og gleden av å skape noe føles bra 😀 Når hode henger litt etter er det greit å ha enkle ting på...