mandag 18. desember 2023

Årset Bakeri

 

Lørdagen var det ruskevær, 

og da passa det jo godt å bake litt rundtstykker.


Siden det regna ute laga eg likså godt ein dobbel posjon med rundstykker, og JADA den oppsrkifta er stor i seg selv.

Men no vettu - er vi så heldige å ha 84 rundstykker i frysaren - 

MEG LIKA  😀




Eg laga alltid halvparten grove og halvparten fine. 

OG når eg fryser dei legger eg alltid 2 grove og 2 fine 

rundstykker i poser - lurt ikkje sant 


og JA DA - eg veger dei alltid - 80 gram pr. stk.

Oppskriften eg kommer tilbake til gang etter gang kommer her 😋


2 kg. kveitemjøl

2 ts. salt

4 ss. sukker 

1,5 pose tørrgjær

1 liter lunka melk

3 dl lunka vatn

300 gr. smelta smør


Bland samman alt - unntatt litt mjøl som eg spara til slutt,  i tilfelle .

La maskina gå minst i 10 - 15 minutter. Til smidig deig.

Så smidig at ein slipper å bruke mjøl til utbaking.

Heving ca. 1 - 1,5 tima.

Trill ut rundstykka og hev dei ca. 20 - 30 minutter

Steikes på 190 grader i ca. 15 - 18 minutter.


ps. når eg laga dei grove så bruker eg 500 gram grov mjøl og 1500 gram med kveitemjøl.

ps igjen - eg pensler dei med litt sammen piska egg  og litt melk. Har på havregryn på dei grove 


Lykke til

1 kommentar:

  1. Disse her så fristende ut, tror jeg skal prøve meg på de over nyttår engang. Årets spesial julegave til meg var nemlig brukket håndledd så jeg har pyntet meg med gips som jeg skal ha noen uker til....
    Ønsker deg og dine en riktig God Jul! Kose dere masse!
    Klem fra Annette

    SvarSlett

Heia Bloggen

Heia du og ikkje minst HEIA MEG 😋 Det  begynner  å bli noen veker siden eg vart sjuke, og forma kunne jo vært bedre . men men ...   No har ...