tirsdag 19. desember 2023

ÅrsetBakeri fortsette

 Å bruke mjøl - masse kveitemjøl,  gjær, sukker, melk og ein heil del til som skal til for å lage gode julebrød   😀


Men flokken er delt - der noen lika VELDIG godt rosiner men ingen sukat. OG resten dauer bare ein ser ei bitta lita rosine i bakverket.


Så da vettu - må ho mor bake 2 posjoner med julebrød. 

Med og uten rosien .  Alle skal jo få te jul tenker eg.


Oppskrifta fant eg på nett - bare å søke på julebrød.

Eller så kan du jo bruke min - og JA DA eg bruker ekte MELK - dvs bonden henter melka i fjøset 😊


tips.. eg bruker ei og halv oppskrift. Må jo fylle steikomnen når eg først holder på.

og ja da - eg veger alle brød emna og 😉


Julebrød
Ingredienser

50 g gjær
150 g smør
6,5 dl melk
150 g sukker
2 ts kardemomme
1 kg hvetemel
150 g rosiner
100 g sukat

Pensling:
1 egg
litt melk

Fremgangsmåte

Smuldre opp gjæren i en bakebolle. Smelt smøret. Bland melken i smøret og varm opp blandingen til den er lunken (37°C). Ha litt av smørmelken i bakebollen og løs opp gjæren i dette. Tilsett resten av smørmelken, sukker og kardemomme. Rør i rosiner og sukat. Begynn så å blande i det meste av melet til en jevn deig. La deigen heve tildekket i ca 1 time.

Ha deigen på bakebordet sammen med resten av melet og kna deigen smidig. Del deigen i 2 emner. Form to tykke pølser og ha i 2 smurte brødformer (1,5 liter) med bakepapir i bunnen. Etterhev i 40 min.

Pisk sammen egget og litt melk med en gaffel og pensle jevnt over "Julebrødene". Stek kakene midt i ovnen ved 175°C i 40-50 min. Dekk over "Julebrødene" med et stykke matpapir etter 30 min steking for å unngå at de blir for mørke på overflaten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Heia Bloggen

Heia du og ikkje minst HEIA MEG 😋 Det  begynner  å bli noen veker siden eg vart sjuke, og forma kunne jo vært bedre . men men ...   No har ...