søndag 6. februar 2022

PotetRundstykker

 

Innemellom så snubler eg over gode matoppskrifter  som roper bak meg 😋

 Denne gangen var det på instagram eg vart frista,

og oppskrifra er henta fra krem.no  men bilde er mitt 😊

Eg dobla oppskriften, men neste gang tror eg at eg må doble den litt meir.

 For som ungdommen sier DISSE VAR SJUK GODE

ps. min variant var å bruke litt meir grovt, så da tok eg 350 gr. med grovbakst / havregryn og 700 gr. kveitemjøl



Potetrundstykker (24 små)

ca. 200 g kokte poteter (ca. 2-3 mellomstore poteter)
3 ½ dl vann
20 g fersk blå gjær
500 g mel
2 ts salt
2 ss sukker

Slik gjør du:
1. Skrell kalde poteter og knus dem med en gaffel.
3. Vei opp de andre ingrediensene i bakebollen, tilsett de moste potetene.
4. Elt deigen godt, minimum 10 minutter, ta gjerne glutentesten og la deigen hvile en times tid. Dekk til bollen.
5. Del deigen i 24 biter (ca. 40-45 gram) og rull til boller. Plasser i en form med bakepapir 30 x 40 cm.
6. La heve ca. 45 minutter. Pensle med vann og dryss på litt valmuefrø om du vil.
7. Sett i ovnen på 280 grader, sett formen i ovnen og skru ned til 240 grader. Bruk over/undervame eller varmluft, hva som funker best for din ovn. Med varmluft går det fortere. Jeg kastet litt vann nederst i ovnen (i en liten form jeg hadde plassert der). Dampen gjør at varmen trekker raskere inn i bakverket og forhindrer at det sprekker.
8. Stek i ca. 8-12 minutter.
7. Dra hele bakepapiret ut av formen og over på rist etter at de er ferdig stekt. Avkjøl.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Strikkeglede

 Endelig begynner kreftene å vende tilbake, og gleden av å skape noe føles bra 😀 Når hode henger litt etter er det greit å ha enkle ting på...