torsdag 22. september 2022

Det beste som finnes

 

Må vel vere nybaka grovbrød. 

Med brunost, jordbærsylte og noe godt i koppen 😉


Og i dag fikk eg endeleg litt tid til å bake litt. Innemellom litt anna, så glemte eg jo heile brøddeigen ei stund eg 😮

   Så den fikk iallefall god forheving.

Men trur det gjør ingen verdens ting, ein får bare noe kult ein kan ta bilder av 😁


Før så var eg ikkje så flinke til å følge oppskrift når eg baka brød, det vart ofte litt av det ein fant i kjøkkenskapet. OG som regel så fungerte det jo veldig bra.

Men for noen år tilbake fant eg oppskrift på noe som kalles 

SUNNMØRSBRØD

og dei har eg sverga til titt og ofte.

Men innemellom så dukker det jo opp oppskrifter på gode brød,

noen kaller dei mormorbrød, noen kaller dei mine gode brød, eller bare grovbrød, felles er vel at oppskrifter på grove brød ligger det mange av på nettet,




Her er iallefall min oppskrift på 3  grovbrød 

  • ca 2 liter kveitemjøl
  • ca l liter med sammalt kveitemjøs
  • 2 dl. grov rug  og  2 dl. lettkokte havregryn
  • 3 ts salt og 1 ss. mørk sirup.
  • 1 pakke gjær ( fersk eller pose )
  • 1.2 liter med veske. Eg bruker ofte litt kumelk og resten vann.  
  Eg har alltid veske i bollen først, sammen med gjær.

Deretter NESTEN alt det tørre, elt godt og lenge og litt til.

Deretter tilsetter eg resten av mjølet vis deigen er klissete,

Dekk bakebollen og hev ca. 45 minutter. Eg bruker som regel brødformer. La dei etterheve i ca. 45 minutter .

Før dei steikes på ca. 200 grader i nesten ein time.

Avkjøl og kos deg 



Og de var  så godt å komme innomhus etter uteturen og det lukter nybaka i huset.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Strikkeglede

 Endelig begynner kreftene å vende tilbake, og gleden av å skape noe føles bra 😀 Når hode henger litt etter er det greit å ha enkle ting på...